Exact Synergy CRM verkoopkansen inzichtelijk

In SFA (Sales force automation) kun je verschillende activiteiten beheren. Zo kun je leads, relaties en contactpersonen beheren. Evenals het bijhouden van verkoopkansen en het efficiënt afhandelen van activiteiten.

Met SFA software is het voor bedrijven mogelijk om hun verkoopactiviteiten te volgen, organiseren en automatiseren.

Verkoopactiviteiten worden per campagne gevolgd. Het succes van de campagne kan worden gemeten aan de hand van het percentage klanten dat tenslotte een gesloten deal als eindresultaat heeft.

In deze blog bespreek ik hoe verkoopkansen aangemaakt kunnen worden en hoe de verschillende fases hiervan doorlopen kunnen worden.

Aanmaken van Verkoopkansen

Na het aanmaken van leads kunnen verkoopkansen worden gecreëerd voor deze leads. Je krijgt een goed overzicht door het monitoren van verkoopkansen, welke leads klant zijn geworden en welke afgehaakt zijn. Het aanmaken van verkoopkansen doe je via [Modules, Klanten, Overzichten, Relaties, Zoeken]. Vervolgens zoek je hier de relatie door in de sectie Algemeen alleen het type Lead aan te vinken en op Tonen te klikken.

leads

Nadat alle leads zijn getoond kun je een batch aan verkoopkansen aanmaken met behulp van de knop Verkoopkans voor de genoemde relatie.

Bekijken van verkoopkansen

Je kunt de verkoopkansen die aangemaakt zijn op elk moment bekijken via de sectie Monitor op de relatiekaart.

leads

Na het klikken op Verkoopkansen komt er een overzicht in beeld met alle verkoopkansen voor de relatie. Door te klikken op de naam of code van de genoemde verkoopkans kom je terecht in de verkoopkanskaart.

leads

Je ziet alles verzoeken die aangemaakt zijn voor de verkoopkans in de sectie Verzoeken. Het enige beschikbare is het verzoek dat in de eerste stap van de verkoopcyclus is aangemaakt. Als het verzoek is gerealiseerd wordt er automatisch een verzoek worden gecreëerd voor de volgende fase.

Lead stadium

Zodra de verkoopkansen aangemaakt zijn kun je leads binnen gaan halen. Als er contact is geweest met de relatie. Het bedrijf of de persoon geeft aan interesse te hebben in jullie diensten of producten, kun je het Lead verzoek realiseren door middel van de knop Lead opgevolgd.

leads

Prospect stadium

Er wordt automatisch een prospect verzoek aangemaakt, nadat je op Lead opgevolgd hebt geklikt. Het verzoek is gelijk te zien op de verkoopkanskaart en kan van daar uit worden geopend.

leads

Prospect stadium

Er wordt automatisch een prospect verzoek aangemaakt, nadat je op Lead opgevolgd hebt geklikt. Het verzoek is gelijk te zien op de verkoopkanskaart en kan van daar uit worden geopend.

leadsOfferte stadium

De offerte kan woerden gekoppeld aan het Offerte verzoek, zodra de offerte aangemaakt en verzonden is. Klik vervolgens op de knop Offerte opgesteld. Het Offerte verzoek zal nu in de werkstroom bij de verantwoordelijke persoon terecht komen. Wanneer de offerte is getekend door de relatie kan de ontvangen order gekoppeld worden aan het verzoek. Er kan dan gekozen worden voor de optie Order ontvangen.

leadsEr wordt automatisch het laatste verzoek, het orderverzoek aangemaakt. Vervolgens krijgt de verkoopkans de status Gewonnen.

leads

Verloren verkoopkansen

Wanneer een relatie geen interesse meer heeft in je producten of diensten, klik je op de knop Verloren. Automatisch wordt het bijbehorende verzoek afgekeurd.